Logowanie

Polub nas na fcb!

Nowe zdjęcia na facebook'u!!
Lista mailingowa

Zapraszamy do zapisania się do naszej listy mailingowej! Dzięki niej informacje o ofertach specjalnych trafią do Twojej skrzynki!


Nazwa:

Email:

Kac

Share

KAC

Czym jest kac?

Nie zdziwiło mnie to, że tak nieprzyjemne słowo jak „kac” pochodzi z języka niemieckiego (nie urażając miłośników tego języka).

Kac jest skutkiem metabolizmu alkoholu etylowego, któremu towarzyszy ból głowy i odwonienie organizmu. Dodatkowo mogą występować nudności, wymioty, zmęczenie, gorączka, wzdęcia, bóle brzucha, biegunka, nadwrażliwość na światło i dźwięk, zaburzenia widzenia, problemy ze snem i koncentracją.

W wielu przypadkach kacowi towarzyszy wstręt alkoholowy.

Istnieje pogląd, że najgorsze objawy kaca, mogą być efektem śladowych ilości alkoholu metylowego, występującego w powszechnie dostępnych alkoholach.

Alkohol etylowy neutralizuje działanie metylowego, dlatego też, istnieje teoria, mówiąca, że wypicie niewielkiej ilości dobrej jakości alkoholu etylowego (np. kieliszek czystej wódki) dnia następnego, zmniejsza objawy kaca.



KAC co daje mu siłę?

  • Brak wody w organizmie - alkohol wpływa na odwonienie organizmu, czego efektem jest ból głowy, uczucie suchości i zmęczenia.

  • Brak cukrów - alkohol rozkładany jest przez wątrobę, która w tym czasie zmniejsza ilość dostarczanej organizmowi glukozy, czego efektem jest pogorszenie nastroju, trudności z koncentracją oraz uczucie zmęczenia.

  • Związki chemiczne występujące w kolorowych alkoholach - część alkoholi posiada większą ilość związków chemicznych wpływających na zwiększenie objawów kaca (whisky, czerwone wino i inne ciemne alkohole). Wódka czy białe wino są znacznie bezpieczniejsze.

  • Połączenie alkoholu z tytoniem - zwłaszcza w przypadku osób na co dzień nie palących, zwiększa szansę kaca!

  • Drobna budowa ciała - osoby drobniejszej budowy bardziej narażone są na kaca.

  • Kto nie miewa kaca? - Część osób w sposób genetyczny uodporniona jest na działanie kaca, więc nie ma co się dziwić, że jedni cierpią strasznie, zaś inni nie.



Sposoby na kaca:

Przed piciem:

  • Zjeść zdrowy posiłek, zawierający dużo skrobi, witamin i składników mineralnych (tłuste rzeczy można zostawić na imprezę), np. makaron z sosem, kaszę z warzywami, ziemniaki z kotletem i surówką.

  • Wypić dużo soków owocowych i wody. Dzięki temu organizm będzie miał zapas płynów

  • Zjeść coś bogatego w cukry proste – np. czekoladę

  • Przed wyjściem na imprezę dobrze jest przygotować swoje ulubione środki na kaca, w łatwo dostępnym miejscu. Dzięki czemu unikniemy bolesnej wycieczki do sklepu, bądź nerwowego przeszukiwania mieszkania.

 

 

W trakcie picia:

  • Spożywanie dużych ilości tłustego jedzenia wpływa na spowolnienie przyswajania alkoholu przez organizm, dzięki temu nie zetnie nas z nóg na imprezie, a prawdopodobieństwo kaca będzie mniejsze!

  • Należy wybierać jasne alkohole (białe wino, wódka). Unikać czerwonego wina, koniaku czy amerykańskich wódek.

  • Dozowanie alkoholu – 1 drink/1 piwo na godzinę powinno pozwolić organizmowi na bieżąco rozkładać alkohol.

  • Przed snem należy napić się dużej ilości wody oraz przyjąć witaminy C i B.

  • Należy unikać leków przeciwbólowych, które w połączeniu z alkoholem stanowią zagrożenie dla wątroby.

  • Należy unikać napojów gazowanych, które przyspieszają wchłanianie alkoholu.

  • Chipsy czy chrupki wpływają nie wypełniają żołądka, jedynie go podrażniają.

  • Należy starać się uzupełniać wodę w organizmie na bieżąco (część osób doradza proporcje 2 piwa – 1 szklanka wody; może i brzmi dziwnie, ale ponoć daje świetne rezultaty).

 

Kac – leczenie:

  • Sen – w tym stanie, w najmniej dokuczliwy sposób, pozwolimy organizmowi dojść do siebie.

  • Uzupełnianie płynów – należy przede wszystkim pić dużo wody i soków owocowych z duża ilością witaminy C. Należy unikać kofeiny!

  • Na mdłości dobrze jest wypić roztwór z jednej łyżeczki sody oczyszczonej rozpuszczonej w szklance wody.

  • Pobudzenie krążenia – dobrym sposobem jest prysznic na przemiennie ciepły i zimny.

  • Wysiłek fizyczny np. kilkunastu minutowy spacer – przyspieszą poprawę samopoczucia.

  • Należy unikać leków przeciwbólowych – w połączeniu z alkoholem stanowią poważne zagrożenie dla wątroby!

  • Posiłki dnia „drugiego” - powinny być lekkostrawne. Ciężkostrawne też mogą być pomocne, ale niejednokrotnie wiąże się to z fazą pośrednią angażującą nasze ramiona i porcelanowy tron;)

  • Niestrawność – najskuteczniejsza jest mikstura z 1/2 łyżeczki miodu, 1/4 soku z cebuli i 1/2 łyżeczki mielonego czarnego pieprzu.

 

Na kaca:

Nasze propozycje środków mogących przynieść ulgę:

  • kogel-mogel, kurze białka lub jajecznica;

  • napój izotoniczny (np. Izostar);

  • sok pomidorowy (bogaty w potas);

  • herbata z miodem i cytryną;

  • czekolada;

  • banany;

  • sok z ogórków;

  • witamina C.

 

2kc

Producent zaleca wypicie do 3 tabletek w trakcie picia alkoholu, oraz do 3 tabletek dnia następnego w celu zmniejszenia efektów kaca. Każdorazowo do tabletki należy wypić duża ilością wody – opinie na forach odnośnie skuteczności tego środka są podzielone i można z nich wywnioskować, że środek ten działa na niektórych. Nie mniej, dobrze jest się przyjrzeć składowi tych środków ponieważ to one (nawet w innej formie) mogą być najbardziej pomocne: witamina C, witamina B3, glukoza, magnez, kwas cytrynowy (składniki występujące w różnych wersjach specyfiku).



Interesujące:

red bull z wódką – dowiedziono, że połączenie alkoholu z napojem energetyzującym sprawia, że pijący w mniejszym stopniu odczuwa oddziaływanie alkoholu. Faktyczny wpływ alkoholu na organizm nie zostaje zmniejszony. Występują zaburzenie koordynacji, wydłużony czas reakcji oraz lekceważenie zagrożenia.

Jednak, jak podaje wikipedia, połączenie napojów energetycznych z alkoholowymi przyspiesza metabolizm alkoholu i zmniejsza prawdopodobieństwo kaca (bądź jego objawy). Działanie napojów energetyzujących spożytych kilka godzin „po” ma znacznie mniejsze działanie.

Największym zagrożeniem wynikającym z połączenia tych dwóch napojów jest kofeina zawarta w napojach energetyzujących. Zestawienie jej z etanolem powoduje połączenie dwóch składników zwiększających częstoskurcz serca, podnosząc tym samym prawdopodobieństwo zaburzenia rytmu serca.

Rada: nie należy łączyć kawy i alkoholu. Nawet dnia następnego!

 

Stan upojenia alkoholowego:

W Polsce występuje gdy:

  • w wydychanym powietrzu znajduje się powyżej 0,25 mg w 1 dm3

  • badanie krwi wykaże ponad 0,5 promila

 

 

Uwaga: Alkohol bardzo szybko przyswajany jest przez organizm – nawet po 5-15 minut od spożycia jest wykrywalny we krwi!

 

Zamieszczone powyżej informacje są poradnikiem spisanym po zapoznaniu się z treściami dostępnymi w internecie, oraz wynikającymi z osobistych obserwacji.

Stanowią jedynie zbiór porad i nie gwarantują rezultatów.

Stosując się do każdej z wyżej wymienionych wskazówek. należy zachować rozsądek i pamiętać o tym, że różne organizmy mogą reagować inaczej.

Powodzenia!